شیر پرچرب یا شیر کم چرب؟ 6 مزیت شیر پرچرب - سوپر مارکت آنلاین اراک

شیر پرچرب یا شیر کم چرب؟ فرق این دوتا در چیست؟ شاید برای شما هم سوال شده باشد که تفاوت این دو نوع شیر در چیست؟ برای اینکه به خوبی با این دو نوع شیر آشنا شوید همراه ما باشید.

شیر پرچرب یا شیر کم چرب؟ 6 مزیت شیر پرچرب - سوپر مارکت آنلاین اراک

شیر پر چرب یا شیر کم چرب، حتما در سوپر مارکت ها پاکت هایی با این عناوین دیده اید. شاید هم قبلا از این نوع شیر ها خریداری کرده اید؛ اما آیا برای شما این سوال پیش آمده است که کدام برای سلامتی مناسب است؟ در این مقاله ما قرار است به خوبی جواب این سوال را یکبار برای همیشه بدهیم. البته لازم به ذکر است که ما در این جا برند محصولات لبنی را تبلیغ و معرفی نمی کنیم بلکه فقط اعلام می کنیم که این نوع شیر ها در واقع چه هستند و برای چه افرادی مناسب هستند.

نوشیدن شیر برای سلامت بدن بسیار گفته شده است. این ماده مغذی در غدد شیری پستانداران تولید می شود. پستانداران از شیر برای تغذیه نوزادان خود استفاده می کنند. این روزها نوشیدن شیر گاو و شیر انواع پستانداران مانند شیر بز، شیر گاومیش و شیر شتر بین انسان ها در سراسر دنیا جزوی از عادت غذایی روزانه و یکی از مواد مفید در رژیم غذایی سالم برشمرده می شود. شیر سرشار از کلسیم، ویتامین دی و پتاسیم است و به همین علت یکی از رایج ترین و البته مغذی ترین نوشیدنی ها در بین کودکان و بزرگسالان در سراسر جهان شناخته می شود. مواد غذایی مختلفی مثل ماست، پنیر و خامه از شیر تولید می شود که به آن ها لبنیات می گویند.

شیر کم چرب چیست؟

شیر کم چرب که با نام شیر بدون چربی نیز شناخته می شود نوعی از شیر است. این شیر بدون چربی (شیر های 1 درصد چربی نیز در دسته بندی شیرهای کم چرب قرار می گیرند) با حذف چربی از شیر پرچرب تولید می شوند.

شیر پرچرب چیست؟

شیر پرچرب که با عنوان شیر معمولی هم در بین مردم شناخته می شود. دلیل این نامگذاری این است که میزان چربی موجود در آن تغییر نکرده است.

نکته مهم:

محتوای چربی به عنوان درصدی از کل مایع، بر حسب وزن اندازه گیری می شود. محتوای چربی انواع شیر عبارت است از:

  • شیر پرچرب: ۳٫۲۵ درصد چربی
  • شیر کم چرب: ۱ درصد چربی
  • شیر بدون چربی: نیم درصد چربی

ارزش

یکی از مهم ترین تفاوت های تغذیه ای بین انواع شیر میزان امگا ۳ آن هاست. اسیدهای چرب امگا ۳ با فواید سلامتی بسیاری از جمله: سلامت قلب و مغز و همینطور کاهش خطر ابتلا به سرطان مرتبط هستند. هرچه یک فنجان شیر چربی بیشتری داشته باشد، میزان امگا-۳ آن بیشتر است.

علاوه بر این، مطالعات نشان داده اند که شیر پرچرب تازه حاوی مقدار بیشتری امگا-۳ نسبت به شیر پرچرب با مواد نگهدارنده است، مگر آن که بسته بندی شیر غنی شده با امگا-۳ یا شیر از نوع نسل جدید شیر با عنوان شیر ESL باشد.

مواد معدنی و ویتامین های شیر

شیر را می توان از مغذی ترین نوشیدنی های جهان برای انسان و حیوانات دانست. ویتامین ها و مواد معدنی موجود در شیر عبارتند از:

  • ویتامین ب ۱۲ (B12): تمامی غذاهایی که منشا حیوانی دارند مثل شیر، سرشار از ویتامین ب ۱۲ هستند.
  • کلسیم: شیر سرشار از کلسیم است و کلسیم آن به راحتی در بدن جذب می شود.
  • ویتامین ب ۲ (B2): ویتامین ب ۲ یا ریبوفلاوین به مقدار بسیار زیادی در شیر یافت می شود.
  • فسفر: محصولات لبنی مثل شیر سرشار از فسفر هستند. فسفر ماده ای معدنی است که در بسیاری از فرایندهای بیولوژیک بدن نقش اساسی دارد.
  • شیر غنی شده با ویتامین دی (D): در بعضی از کشورها، شیر را با ویتامین دی غنی می کنند.

فرق شیر کم چرب با پر چرب در چیست؟

تفاوت شیر کم چرب و شیر پر چرب در مواد غذایی موجود در آن است. برخی از این مواد ثابت هستند؛ اما بخری دیگر با توجه به کم و زیاد شدن مقدار چربی در شیر تغییر می کنند. البته در این بین شیر های غنی شده و فراوری شده نیز وجود دارد که به صورت اختصاصی مواد غذایی با ارزشی را وارد شیر کرده اند. این نوع شیر های فرآوری شده در این بحث قرار نمی گیرند.

تفاوت

تفاوت شیر های کم چرب و پر چرب در موارد زیر است:

  • مقدار امگا : بیشترین تفاوت در میزان امگا ۳ موجود در شیر است که به طور چشم گیری در شیر پرچرب بیشتر است. اهمیت و تاثیر اسیدهای چرب امگا ۳ در سلامتی افراد را نمی توان نادیده گرفت زیرا مزایای زیادی برای بدن دارد؛ از جمله، سلامت قلبی و مغز و کاهش خطر ابتلا به سرطان.
  • مقدار ویتامین : میزان ویتامین D موجود در شیر نیز بسته به میزان چربی آن می تواند متفاوت باشد. چربی در شیر به این دلیل دارای اهمیت است که ویتامین D، جزو ویتامین های محلول در چربی است و طبیعی است به هر میزانی چربی بیشتر باشد ویتامین D بیشتری در آن حل می شود.
  • مقدار کالری : کالری، مفهومی است که در سال های اخیر بیش از پیش اهمیت یافته و در زندگی روزمره مردم پررنگ شده است. مشخص است که هرچه میزان چربی و قند مصنوعی در یک محصول صنایع غذایی کمتر باشد، کالری کم تری هم وارد بدن خواهد کرد. از مقایسه کالری های موجود در شیرهای کم چرب و پرچرب نیز می توان دریافت که شیرهای کم چرب اساسا کالری کم تری وارد بدن ما می کنند.

بررسی مزایای شیر کم چرب

شرایطی وجود دارد که در آن شیر کم چرب یا شیر بدون چربی می تواند بهترین انتخاب برای رژیم غذایی شما باشد. به عنوان مثال، اگر از یک رژیم غذایی بسیار کم کالری پیروی می کنید، ۶۳ کالری اضافی که از نوشیدن یک فنجان (۲۳۷ میلی لیتر) شیر پرچرب که به جای شیر بدون چربی دریافت می کنید، ممکن است باعث شود کالری دریافتی شما بیش از حد مجاز مصرف روزانه شود. برخی از مزایای شیر کم چرب شامل موارد زیر است:

  • شیر کم چرب منبع پروتئین نسبتا کمتری به حساب می آید. در نتیجه کم کالری است. در واقع ۳۹ درصد کالری شیر کم چرب را پروتئین تشکیل می دهد.
  • شیر بدون چربی ارزش غذایی بالایی دارد، به این معنی که دوز زیادی از ویتامین ها و مواد معدنی را با کالری بسیار کمی فراهم می کند. در واقع، شیر بدون چربی یکی از غنی ترین منابع غذایی کلسیم دار است که حدود ۳۰۰ میلی گرم در هر فنجان را تامین می کند.
  • همه lrmی ما به این باور رسیدیم که شیر کم چرب کلسیم کمتری دارد، در حالی که کاملا اشتباه است. در واقع شیر کم چرب کلسیم بیشتری دارد و افرادی که بدنشان به کلسیم بیشتری نیاز دارد، بهتر است شیر کم چرب بخورند.
  • شیر کم چرب و لاغری رابطه ی مستقیم دارند. اگر میزان مصرف شیر کم چرب شما بیشتر باشد، وزن شما راحت ترکنترل می lrmشود و سریع تر به تناسب اندام و لاغری می lrmرسید.
  • شیر کم چرب علاوه بر آنکه برای کاهش اضافه وزن مفید است، در رشد سریع دندان، استخوان و رشد موها و ناخن تاثیر به سزایی دارد.
  • جالب است بدانید چربی موجود در شیر کم چرب برای تامین انرژی و ویتامین های مورد نیاز بدن کافی است.

بررسی

شیر کم چرب را چه کسانی مصرف کنند؟

یک نمونه دیگر از تفاوت شیر کم چرب با پرچرب در میزان کالری هایشان است. به طوری که یک لیوان شیر کم چرب دربرگیرنده 90 کالری و شیر پرچرب حاوی 150 کالری است؛ و حتما می دانید کالری زیاد موجب چاقی می شود. پس افرادی که در معرض چاقی دارند از مصرف این نوع شیر (پرچرب) خودداری کنند. هم چنین افرادی که شرایط زیر را دارند شیر کم چرب بخورند که عبارتند از؛

  • افراد دچار چربی خون
  • افراد بزرگسال به خصوص خانم ها
  • افراد مبتلا به پوکی استخوان (به علت کمبود کلسیم)
  • خانم ها به علت جذب کلسیم بیشتر
  • خانم های باردار و شیرده (3_4 لیوان شیر کم چرب در روز)

بررسی مزایای شیر پرچرب

بسیاری از مردم از نوشیدن شیر کامل (شیر پرچرب) اجتناب می کنند چرا که تصور می کنند چربی و کالری اضافی باعث افزایش وزن آن ها می شود. جالب اینجاست که مطالعات خلاف این موضوع را نشان می دهند. بسیاری از مطالعات نشان داده اند که مصرف لبنیات پرچرب، مانند شیر کامل، ممکن است در واقع به جلوگیری از افزایش وزن کمک کند. برخی از مزایای شیر پرچرب شامل موارد زیر است:

  • در یک مقاله نشان داده شده که مصرف لبنیات پرچرب با افزایش خطر افزایش وزن، بیماری قلبی عروقی یا دیابت نوع دو ارتباطی ندارد.
  • یک مطالعه گسترده نشان داده که زنانی که بالاترین مقدار لبنیات پرچرب را مصرف می کنند کمترین احتمال ابتلا به اضافه وزن را در طولانی مدت داشتند.
  • مطالعه دیگری بر روی ۱۷۸۲ مرد نشان داد آن دسته از افرادی که لبنیات پرچرب مصرف می کردند در مقایسه با مردانی که میزان مصرف متوسطی داشتند، ۴۸ درصد کمتر در معرض خطر ابتلا به چاقی شکمی بودند.
  • افرادی که شیر کامل یا همان شیر پرچرب می نوشند معمولا وزن کمتری دارند. هیچ مدرکی مبنی بر این که نوشیدن شیر کامل به جای شیر بدون چربی باعث افزایش وزن شما می شود هنوز وجود ندارد.
  • هیچ مدرک علمی وجود ندارد که ثابت کند چربی اشباع شده در شیر پرچرب باعث بیماری قلبی می شود، بلکه چندین مطالعه نشان داده اند که نوشیدن شیر پرچرب یا همان کامل برای سلامتی مفید هم می تواند باشد.
  • مطالعات متعددی نشان داده اند که نوشیدن شیر پرچرب با کاهش خطر ابتلا به سندرم متابولیک مرتبط است. سندرم متابولیک نامی است که به گروهی از عوامل خطر، از جمله مقاومت به انسولین، چاقی شکمی، سطح پایین کلسترول HDL (خوب) و سطوح بالای تری گلیسیرید داده شده است. وقتی این عوامل خطر با هم وجود داشته باشند، خطر ابتلا به دیابت و بیماری قلبی در شما زیاد می شود.

بررسی

شیر پرچرب برای چه کسانی خوب است؟

حرف از چربی که به میان می آید عده زیادی وحشت به جانشان می افتد که چربی مضر است و باید از آن دوری کرد. در حالی که واقعا این طور نیست و چربی نیز به اندازه خود برای بدن و سلامتی مفید است. در رابطه با شیر پرچرب نیز همین قضیه صدق می کند. به گونه ای که متخصصان چربی های موجود در شیر را از لحاظ تامین انرژی و دریافت ویتامین های محلول در چربی برای کودکان و نوجوانان مهم و دارای اهمیت می دانند. از جمله تفاوت شیر کم چرب با پرچرب می توان به این مورد اشاره داشت که شیر پرچرب کلسیم کمتری را وارد بدن می کند. به همین خاطر برخی از افراد از مصرف آن پرهیز می کنند.

ولی جالب است بدانید که شیر های پر چرب برای مصرف کودکان و نوجوانان و همچنین روزه داران بسیار توصیه می شود. پس این نوع شیر به نوبه خود مفید است. کودکان تقریبا 30% انرژی خود را از چربی موجود در شیر دریافت می کنند.

برای کودکان شیر کم چرب مفید است یا شیر پرچرب؟

شیر مادر کامل lrmترین شیر برای کودکان است که تا 6 ماهگی یک غذای کافی است. بعد از 6 ماهگی به کودک خود غذای تکمیلی سالم بدهید. البته که مصرف شیر پاستوریزه به عنوان غذای تکمیلی در کنار شیر مادر ممکن است حساسیت هایی به وجود آورد. در نهایت بهتر است کودکان از یک سالگی شیر پاستوریزه مصرف کنند. اگر کودک شما علاقه ای به مصرف شیر ندارد، می توانید شیر را کنار عسل یا خرما قرار دهید تا کودکان به خوردن آن ترغیب شوند. در صورتی که موفق نشدید کودکان خود را متقاعد کنید که شیر مصرف کنند، می توانید ماست و پنیر را جایگزین کنید تا از خواص مواد لبنی بهره مند شوند.

برای

مصرف شیر پرچرب یا کم چرب برای کودکان بستگی به وزن آنها دارد. اگر وزن کودکان شما کم باشد، شیر پرچرب مصرف می شود. اگر کودک شما وزن بالاتری دارند، شیر کم چرب به او بدهید. البته که این نکته را باید در نظر گرفت که شیر باید پاستوریزه و کاملا استاندارد باشد. در زمان خرید شیر، حتما مطمئن شوید که شیر را با ماده ی چربی گیاهی چرب نکرده باشند.

نتیجه گیری نهایی:

ما در این مقاله در رابطه با انتخاب میان شیر کم چرب یا پرچرب با شما صحبت کردیم. همچنین تفاوت شیر پر چرب و کم چرب را به طور کامل شرح دادیم. شیر، می تواند یکی از اجزای اصلی یک رژیم غذایی سالم باشد. بهتر است هنگام انتخاب شیر کم چرب یا پرچرب، نیازهای غذایی شخصی خود را تعیین کنید.


راهنمای خرید شیر پرچرب و خرید شیر کم چرب به صورت آنلاین

شیر یک ماده غذایی است که خیلی سریع فاسد می شود. در واقع باکتری های موجود در شیر در مدت 2 روز شروع به فعالیت کرده و سریع شیر را فاسد می کنند. هی همین دلیل شیر باید به صورت روزانه تهیه و خریداری شود. البته برخی از شیر های استرلیزه و هموژنیزه می توانند تا چند روز قابل استفاده باشند. در هنگام خرید بهتر است به سراغ شیر های تازه بروید. شما میتوانید به راحتی و به صورت آنلاین شیر را از سوپر مارکت آنلاین اراک سفارش دهید تا در کوتاه ترین زمان ممکن به دست شما برسد. نکته قابل توجه این است که شیر های ارائه شده در این مجموعه دارای تاریخ انقضای دقیق بوده و در اسرع وقت به دست شما می رسند.

راهنمای

معرفی سوپر مارکت آنلاین اراک بامو مارک

بامو مارکت به عنوان بهترین سوپر مارکت آنلاین اراک شناخته می شود. این مجموعه به خوبی توانسته در شهر اراک خدمات خود را به صورت دیجیتالی ارائه دهد. همین امر هم باعث شده که مشتریان و کاربران زیادی از این فروشگاه خرید و استفاده نمایند. ارائه طرح های تشویقی برای جلب رضایت مشتریان یک یاز راه کارهای این مجموعه است. با این حال این مجموعه برای کسب و کار های اینتنرتی که در اولراه هستند نیز راه کار هایی را به صورت مقالات ارائه داده است. شما می توانید به راحتی با مراجعه به بخش بلاک این مجموعه راه کار های مختلف ارائه شده را مطالعه کنید تا بتوانید کسب و کار خود را در کوتاه ترین زمان ممکن و با بالاترین کیفیت راه اندازی کنید.


نظر کاربران