تخمه آفتابگردان – معرفی 8 مدل اصلی آن

تخمه آفتابگردان و مغز های طعم دار آن یکی از پرطرفدارترین انواع آجیل ها هستند. این محصولات به دلیل اینکه بسیار خوش خوراک هستند و می توانند در موقعیت های مختلف استفاده شوند، بسیار پرفروش هستند.

تخمه آفتابگردان – معرفی 8 مدل اصلی آن

تخمه آفتاب گردان میوه ی گل آفتابگردان و از گل آفتاب گردانیان است. البته این اصطلاح با توجه به مفاهیمِ کالبدشناسی میوه زیاد معتبر و درست نیست. در گیاهشناسی آن را از کاسنیان می شمارند. معمولاً وقتی پوسته از آن جدا شد، به آن تخم آفتابگردان می گویند. بزرگترین بازار خرید و فروش تخمه آفتاب گردان در شهرستان های خوی و سنقر و کلیایی و سقز می باشد. بیشترین سطح زیر کشت تخمه آجیلی در کشور مربوط به شهرستان سنقر و کلیایی در استان کرمانشاه است.


معرفی تخمه

میوه ی گل آفتاب گردان را تخمه ی آفتابگردان می نامند. این محصول خوشمزه در موقعیت های زیادی به سر سفره ی ایرانی ها می آید؛ اما بیشترین مصرف را به عنوان اسنک در هنگام تماشای فوتبال یا فیلم سینمایی است. این محصول اکنون با طعم های مختلف توسط سوپر مارکت آنلاین بامو مارکت به فروش میرسد.
تخمه آفتابگردان در ابتدا در کشور آمریکایی شمالی پرورش یافته سپس در تمام نقاط جهان تکثیر گریده است و در حال حاضر به عنوان یک خشکبار بسیار محبوب میان تمام مردم در تبدیل شده است. تخمه آفتاب گردان به عنوان یک سرگرمی برای بسیاری از افراد تلقی می شود که از آن در مکانهای مختلف استفاده نموده و از میل کردن آن لذت می برند و از طرفی نیز این نوع تخمه به دلیل خواص بسیار زیاد آن بسیار محبوب گشته است.


خواص تخمه

تخمه آفتابگردان دارای خواصی بسیار فوق العاده برای بدن انسان می باشد که در این مطلب به شرح خاص این خوراکی برای شما دوستان عزیز خواهیم پرداخت که شامل موارد زیر می شود:

  • بهبود سلامت قلب و عروق: ترکیبات موجود در تخمه آفتاب گردان سبب جلوگیری از لخته شدن خون رگهای قلب شده و خطر ابتلا به حملات سکته های قلبی را کاهش می دهد.
  • افزایش کلسترول مفید خون: این خشکبار دارای ماده ای به نام فیتوسترول است که سبب افزایش کلسترول مفید خون می شود بنابراین شما بهتر است آن را در رژیم غذایی روزانه خود بگنجانید.
  • ضد افسردگی: از آن جایی که این نوع تخمه دارای مقدار زیادی منیزیم می تواند سبب بهبود اخلاقیات شخص شده و رنج و افسردگی را از او دور نماید.
  • سلامت تیروئید: وجود املاح مختلف در تخمه سبب شده است که به عنوان یک آنتی اکسیدان عمل نماید و به سوخت و ساز صحیح غده تیروئید کمک کند.
  • مفید برای پوست: آنتی اکسیدانهای موجود در این خشکبار سبب تقویت کلاژنهای پوست شده و به زیبایی و جوانسازی آن نیز کمک خواهد کرد همچنین از بروز چین و چروک و پیری زودرس جلوگیری می نماید.
  • سلامت مغز: املاح موجود در این خوراکی سبب ایجاد آرامش شخص شده و هر گونه استرس و اضطراب را از او دور خواهد کرد از طرفی نیز به متعادل کردن مزاج بدن کمک شایانی خواهد کرد.
  • کاهش وزن: این تخمه دارای کالری بالایی است اما به دلیل این که سرشار از مقدار زیادی فیبر است سبب احساس سیری در شخص شده و اشتهای او را کاهش می دهد و در نهایت موجب لاغری او خواهد شد.
  • پیشگیری از آسیب سلولی: تخمه آفتاب گردان دارای مقدار زیادی ویتامین E است که می تواند از نفوذ رادیکالهای آزاد به بدن پیشگیری نموده و از ابتلای شخص به بیماریهای گوناگون جلوگیری نماید.
  • تقویت مو: ویتامینهای موجود در این تخمه به تقویت فولیکولهای مو کمک نموده و از ریزش مو پیشگیری می کنند و همچنین سبب رشد و زیبایی مو می شود.
  • تنظیم سطح هورمونها: این تخمه دارای امگا ۳ و امگا ۶ می باشد که به تنظیم هورمونها و بهبود مشکلات گوارشی کمک می کنند.
  • افزایش انرژی: به دلیل این که این این خوراکی دارای مقدار زیادی قند و پروتئین است می تواند برای ورزشکاران بسیار مفید باشد و انرژی مورد نیاز بدن آن را تامین کند.
  • ضد سرطان: سلنیوم و آنتی اکسیدانهای موجود در تخمه آفتابگردان سبب افزایش ایمنی بدن شده و با رادیکالهای آزاد مبارزه می کنند و در نهایت با محافظت شخص در برابر سرطانهای گوناگون سلامت او را تضمین می نمایند.
  • بهبود کم خونی: یکی از مواد غذایی که سرشار از آهن است تخمه آفتاب گردان است که برای افراد بسیار مفید است و این اشخاص بهتر است مصرف روزانه آن را در رژیم غذایی خود قرار داده و فقر آهن خود را جبران کنند.
  • بهبود یبوست: مواد معدنی موجود در این نوع تخمه به عنوان یک ملین طبیعی عمل می نماید زیرا سرشار از فیبر است که می تواند حرکت مدفوع در روده را تسهیل بخشد و مشکل یبوست شخص را حل نماید.
  • تقویت استخوانها: این خشکبار لذیذ دارای مقدار زیادی کلسیم است که سبب بهبود سلامتی استخوانها شده و از ابتلای شخص به بیماری هایی همچون پوکی استخوان و آرتروز پیشگیری به عمل می آورد و غیره.

مضرات تخمه

همان طور که می دانید زیاده روی در مصرف هر ماده خوراکی ممکن است مشکلاتی را برای فرد به وجود آورد بنابراین در خوردن تخمه آفتابگردان نیز حدود اعتدال را رعایت فرمایید. ممکن است با مواردی همچون افزایش وزن، جوش صورت، افزایش کلسترول مضر خون و غیره مواجه شوید و در حال حاضر تخمه آفتاب گردان به شکل بسته بندی شده و فله ای در بازار وجود دارد که قیمت آن نیز متناسب با کیفیت و طعمهای مختلف آن متفاوت می باشد. فراموش نکنید در اثر حرارت نامطلوب، چربی تخمه نیز دستخوش تغییرات نامطلوب و روغن مفید آن به روغنی مضر تبدیل می شود. پروتئین و کربوهیدرات های آن نیز به علت قهوه ای شدن افت تغذیه ای پیدا می کند. اگر درجه حرارت خیلی بالا باشد، با تشکیل مواد سمی که بوی تند نامطلوبی دارد شروع به تجزیه شدن و سوختن می کنند بنابراین توصیه می شود همیشه از آجیل های بو نداده استفاده کنید یا در صورت لزوم، بو داده آن را از مراکز معتبر وزارت بهداشت که دارای مجوز بهداشتی و تاریخ مصرف هستند، تهیه کنید.


انواع تخمه آفتابگردان

تخمه آفتاب گردان دارای انواع مختلفی می باشد که از جمله نمونه های آن عبارت است از: تخمه دور سفید، تخمه ریز، تخمه شمشیری، تخمه چینی و غیره اشاره کرد. در ادامه ما به صورت کامل هر کدام از این مدل ها را توضیح می دهیم.

نکته مهم

تخمه ها ممکن است با طعم دهنده های مختلف مانند فلفل، لیمو، دارچین، گلپر و غیره طعم داده شوند. این طعم ها جزء این دسته بندی لحاظ نمی شوند.


تخمه

تخمه چینی

تخمه چینی همانطور که از نامش پیداست در کشور چین تولید می شود و از طریق کشتی وارد ایران می شود. این نوع تخمه ها بیشتر به عنوان دانه های روغنی مورد استفاده قرار می گیرند. با این حال حجم بالایی از آن نیز به عنوان آجیل و تخمه خوراکی وارد بازار ایران می شود. در واقع با توجه به حجم پایین تولید کشور در زمینه برخی از انواع آجیل، نمونه های چینی با حجم بالا وارد بازار شده است و اکنون در حوزه انواع تخمه ها بخش قابل توجهی از محصولات بازار نمونه های چینی است. به عنوان مثال بالای ۹۰ درصد از تخمه های کدوی مرمری چینی بوده و در حوزه تخمه آفتاب گردان نیز بالغ بر ۸۰ درصد ظرفیت بازار در دست چین است. در ارتباط با تخمه کدوی گوشتی نیز ۵۰ تا ۶۰ درصد بازار در اختیار محصولات چینی قرار دارد. نکته قابل توجه آنکه هیچ یک از این محصولات ارزش غذایی نداشته و تنها ظاهری مناسب دارند.


تخمه

تخمه شمشیری

تخمه شمشیری در بین تمامی تخمه های تولیدی بیشترین فروش و به نسبت بالاترین قیمت را دارد. البته این تخمه در هر زمین کشاورزی قابلیت فرآوری و تولید نداشته و اگر بهتر بگوییم هر زمین کشاورزی استعداد باروری و رویش بذر تخمه شمشیری را ندارد. در صورتی که زمینی نتواند تخمه شمشیری را کشت کند ممکن است این تخمه ها تبدیل به تخمه های بادامی شوند. این تخمه در بیشتر شهرستانها و شهر های کشور و آجیلی و تخمه داغ ها مصرف داشته و تقاضا کننده های زیادی دارد. خوشمزه ترین مدل تخمه آفتاب گردان را تخمه شمشیری می نامند.


/

تخمه آفتابگردان سناتور

تخمه آفتابگردان سناتور همان تخمه آفتاب گردان معمولی می باشد که توسط روش های مکانیکی پوست رویه آن جدا می گردد و رنگ آن روشن تر می شود. همچنین نمک کمتری بر سطح پوسته تخمه وجود دارد که به همین دلیل به آن تخمه رژیمی نیز می گویند. این نوع تخمه ها به صورت بسته بندی و یا در آجیل فروشی ها به فروش میرسند. تخمه سناتور به دلیل نمک کمتری که روی آن است برای افرادی که به سراغ رژیم های لاغری هستند مناسب است. با این حال باید در مصرف آن دقت کرد.


/

تخمه کانادایی

تخمه کانادایی یکی از اصیل ترین مدل های تخمه در ایران است. البته این تخمه به دلیل بالا بودن میزان چربی برای روغن گیری نیز استفاده می شود که از این طریق نیز منفعت زیادی کسب می شود. تخمه کانادایی از لحاظ ظاهری شبیه به تخمه های دور سفید داخلی است اما دارای پوستی محکم تر و دانه ای چرب تر است.


تخمه

تخمه آفتابگردان کله قوچی

تخمه آفتابگردان کله قوچی یا تخمه پسته ای یکی از انواع تخمه روغنی است. این تخمه در ظاهر شبی به ساختار پسته است. به همین دلیل به آن تخمه کله قوچی نیز گفته می شود. با این تفاوت که دارای سایزی بزرگتر و مصرف آجیلی دارد. طعم و عطر و مزه این نوع تخمه بعد از شورکاری فوق العاده بوده و قیمت هر کیلوگرم از این نوع تخمه در حالت عمده بسیار مقرون به صرفه است. تخمه کله قوچی شهرستان خوی یکی از تخمه های آجیلی و لوکس این شهرستان می باشد که بصورت عمده خام، شور شده و بوداده در طعم های ساده نمکی، تخمه گل پری، لیمویی و زردچوبه تهیه شده و به اکثر شهر های ایران ارسال می شود.


تخمه

تخمه آفتابگردان روغنی

تخمه آفتابگردان روغنی به صورت ریز است که عموما آن را با تخمه ریز اشتباه می گیرند. این تخمه ها دارای پوست نازکی بوده و دانه های روغنی بالایی دارند. عموما از این تخمه ها در آجیل ها و فروشگاه استفاده نمی شود و بیشتر استفاده از آن برای روغن گیری در مراکز تهیه روغن است. با این حال می توانید آن را در برخی از آجیل فروشی ها پیدا کنید. نکته قابل توجه این است که مغز کردن این تخمه ها در حالت عادی کاری سخت و دشوار است چرا که این تخمه ها ریز هستند به همین دلیل مراقب باشید که افراد این تخمه ها را با پوست میل نکنند (مخصوصا کودکان) چرا که به دلیل روغن بالای دانه های آن ممکن است از لحاظ گوارشی دچار مشکل شوند.


/

تخمه آفتابگردان دور سفید

تخمه آفتابگردان دور سفید شبیه ترین تخمه به تخمه های خارجی مانند تخمه کانادایی، تخمه چینی و تخمه سناتور رژیمی است. به همین دلیل چند سالی است که رونق و بازار خوبی دارد. با بالا رفتن قیمت دلار و ارز و عدم یا کاهش واردات عمده تخمه چینی این نوع تخمه فروش و تقاضا کننده بیشتری داشته و باعث افزایش قیمتش نیز شده است. البته در کیفیت، عطر و طعم تخمه دور سفید ایرانی که عمدتا برای شهر خوی است، بسیار بهتر از تخمه آفتاب گردان خارجی بوده چرا که کاملا طبیعی و ارگانیک بوده و اصلا تخمه تراریخته و سرطان زا نیست و پر از املاح و ویتامین های مورد نیاز بدن میباشد.


تخمه

تخمه ریز

تخمه ریز که به ان تخمه افتابگردان ریز پفکی نیز می گویند یکی دیگر از مدل های تخمه است. این نوع تخمه از تخمه ریز روغنی درشت تر است و به راحتی نیز می توان آن را مغز کرد. این تخمه حاوی مقدار زیادی آنتی اکسیدان و مقدار قابل توجهی از اسیدهای چرب اشباع نشده، پتاسیم، ویتامین B2 و فولات است. از این تخمه ها می توان در آجیل ها و مصارف عادی استفاده کرد. به دلیل ریز بودن آن ممکن است که کودکان بخواهند آن را با پوست بخورد که باید مراقب آنها بود.


قطب تولید تخمه در ایران استان کرمانشاه

یکی از خوشمزه ترین تخمه های تولید ایران در استان کرمانشاه است. این نوع تخمه ها که به تخمه کرمانشاهی نیز معروف هستند در بازار فروش خوبی دارند. عمده کشت تخمه آفتاب گردان آجیلی استان کرمانشاه در شهرستان های صحنه و سنقر انجام می گیرد. در این استان عموما تمام مدل های ایرانی کشت می شود. همچنین این استان یکی از تامین کننده های دانه های روغنی در کشور است.

نکته مهم

وقتی فوتبال شروع میشه و یا یه فیلم خوب دور هم تماشا می کنید، وقت این نیست که برید بیرون و تخمه بخرید، می توانید خیلی راحت آنلاین سفارش دهید!


خرید آنلاین انواع تخمه آفتابگردان و مغز طعم دار

حال که به خوبی با انواع تخمه ها آشنا شدید وقت آن که در کنار تلویزیون، فیلم، سریال و یا فوتبال از تخمه های خوشمزه استفاده کنید. سوپر مارکت آنلاین بامو مارکت برای شما خرید آنلاین انواع تخمه آفتاب گردان طعم دار و ساده و مغز آجیل را آسان کرده است. شما می توانید با مراجعه به صفحه ی هر محصول در سایت یا اپلیکیشن بامو مارکت، مشخصات و قیمت آن را بررسی کرده و عکس محصول را مشاهده نمایید و در صورت تمایل از این محصول خرید آنلاین انجام دهید.

معرفی سوپر مارکت آنلاین بامو مارکت

سوپر مارکت آنلاین بامو مارکت این اطمینان را به شما می دهد که بهترین محصولات و سالم ترین ها را برای شما فراهم آورده است. شما می توانید محصول مورد نظر خود را به آسودگی انتخاب کنید و به سبد خرید خود بیافزایید و بعد از پرداخت آسان محصول خود را در درب منزل و یا محل کار خود دریافت کنید. شما با خرید از بامو مارکت می توانید از تخفیف ها و مزایای خاص استفاده کنید.



نظر کاربران