انواع گردو – معرفی 7 گردوی خوشمزه ایران

انواع گردو باعث شده است که کاربران در هنگام خرید دچار سردرگمی شوند. در این مقاله ما به شما کمک میکنم که به خوبی با گردو و مغز گردو آشنا شوید. گردو، میوه ای است مغزدار که به دلیل داشتن خواص و ویژگی های بی نظیر و غنی بودن از منابع مغذی مثل پروتئین، فیبر، ویتامین ها و آنتی‌اکسیدان ها، خشکباری پرطرفدار بین افراد است. همچنین مردم کشور ما ایران، در وعده های غذایی متفاوت از این خوراکی خوشمزه استفاده های زیادی می کنند؛ مثل استفاده در نان و پنیر و گردوی صبحانه، خورشت فسنجان، انواع شیرینی، آجیل و …. این خشکبار مفید، به دلیل عواملی مانند موقعیت آب و هوایی متفاوت، محل کاشت و غیره، انواع زیادی دارد.

انواع گردو – معرفی 7 گردوی خوشمزه ایران

معرفی گردوی ایرانی

گردوی ایرانی (Persian Walnut) با نام علمی Juglans regia از انواع گردو است که جزو بهترین گردو ها شناخته شده و در مناطق مختلفی از دنیا کشت و بهره برداری می شود. این نوع از گردو خود به انواع متفاوتی تقسیم می شود؛ نام گذاری هر دسته با توجه به منطقه ای که در آن کاشته شده و یا شکل ظاهری و جنس آن، انجام شده است. تفاوت هر کدام از انواع گردو، در رنگ، اندازه، ضخامت پوست، میزان چربی و است.


معرفی انواع گردوی ایرانی

انواع مختلفی از گردو در سراسر جهان وجود دارد و تنوع آن زیاد است. ایران با توجه به آب و هوای مساعد سالانه مقدار زیادی گردو تولید می کند اما گاهی به دلیل شرایط مختلف مجبور به واردات گردو از کشورهای دیگر می شود. به طور کلی گردو در اقلیم های کوهستانی بهتر رشد می کند؛ اما گاهی با دستکاری های ژنتیکی می توان آن را در مناطق آب و هوایی دیگر نیز پرورش داد که این کار در طعم و میزان چربی گردو تاثیر زیادی دارد. بسیاری از انواع گردو خارجی از این دسته می باشند.

در اینجا انواع گردو در ایران را نام برده و ویژگی های هر کدام را توضیح خواهیم داد البته تشخیص برخی از این مدلها از روی تصویر و یا در کنار هم بودن کار سختی بوده و به تجربه بالایی نیاز دارد.

1- گردو کاغذی:

این نوع گردو، به دلیل داشتن پوستی نسبتا نازک و قابلیت جداسازی آسان مغز از پوست آن، به این نام شناخته می شود و طرفداران زیادی دارد. همچنین از دیگر ویژگی های آن، سفید و شیرین بودن آن و داشتن طعمی مطلوب است. این نوع از گردو حدود ۷۰ درصد چربی دارد که در صورت استفاده به میزان متعادل، برای سلامتی بسیار مفید است.

2- گردو خوشه ای:

این دسته از انواع گردو در ایران، به صورت خوشه ای بوده و هر خوشه از آن دارای ۵ تا ۱۰ عدد گردو می باشد. این نوع درشت و بیضی شکل بوده و طعم خوبی دارد. درخت آن قدی کوتاه و متوسط داشته و از درختان پربار محسوب می شود.

3- گردو سوزنی:

از ارزان ترین نوع گردو ها، گردوی سوزنی است. پوست این گردو دارای برجستگی هایی است که باعث می شود مغز این گردو درون پوسته چوبی خود فرو رفته و به سختی از آن جدا شود؛ ممکن است هنگام شکستن آن مغز گردو خرد شده و به صورت کامل جدا نشود. این نوع گردو مغزی چرب دارد اما به دلیل وزن بالای پوسته نسبت به مغز گردو و سختی جداسازی آن، بین افراد محبوبیت زیادی ندارد.

4- گردو ضیاء آبادی قزوین:

این محصول از گردوهای بومی ایران محسوب می شود و منبع تولید نهال آن در شهرستان ضیاء آباد قزوین است و به همین دلیل این نام را دارد. نهال آن بسیار پربار بوده و در سرما مقاومت بالایی دارد. این گردو، دارای مغزی پر و پوستی شکننده است.

5- گردو دماوند:

همانطور که از نام این نوع گردو مشخص است خاستگاه رویش این محصول، منطقه دماوند می باشد. شکل این گردو از انواع گردو در ایران، بیضی کشیده است و دارای مغزی به رنگ قهوه ای روشن می باشد. پوست چوبی سختی دارد اما مغز آن به راحتی از پوست خود جدا می شود.

6- گردو شهمیرزاد:

گردوی شهمیرزاد گردویی بسیار مرغوب است که محصول شهرستان شهمیرزاد در استان سمنان می باشد. این گردو شکل بیضی و درشتی دارد. مغز آن چرب است و به آسانی از پوسته جدا شده و رنگش با توجه به کیفیت به رنگهای سفید، قهوه ای روشن یا تیره است. رنگ تیره آن معمولا برای خورشت و غذا استفاده می شود. گفته شده، قدمت درختان گردو در شهمیرزاد در منابع تاریخی به سه هزار سال نیز می رسد و مردم شهمیرزاد اعتقادات جالبی در مورد این گردو دارند. به عنوان مثال: درخت گردوی شهمیرزاد در بین مردم به میخ طلا معروف است چرا که ریشه آن در خاک مقاومت بالایی دارد. یا اینکه در برخی خانواده های اصیل شهمیرزادی، درخت گردو را مهریه دختران می کنند.

7- گردو تویسرکان:

مورد دیگری از انواع گردو در ایران، گردو تویسرکان است که از مرغوب ترین و پرفروش ترین گردوهای ایرانی با پوستی نازک است. مغزی خوش طعم با میزان چربی بالایی دارد. در نظر داشته باشید که این میزان چربی مضر نبوده و در صورت مصرف به اندازه، فواید بسیاری دارد. نهال این نوع بومی ایران بوده و در در مناطق کوهستانی قابل کاشت است. بین این نوع گردو و نوع ضیاء آبادی نیز شباهت هایی وجود دارد.


معرفی


انواع نژاد گردو در جهان

امروزه انواع مختلفی از این محصول نه تنها در ایران بلکه در سرتاسر جهان کاشت و برداشت می شه. این گردوها از لحاظ نژاد با هم متفاوت هستن و ممکنه طعم های مختلفی نسبت به هم داشته باشن؛ اما طعم ترد و آجیلی چرب در اون ها معمولا یه نقطه اشتراک؛ بنابراین در این بخش به بعضی از گردوهایی که در نقاط مختلف دنیا کاشته می شن، اشاره می کنیم:

  1. گردوی درولی هیبرید : این محصول یکی از مرغوب ترین انواع گردو در جهان شناخته می شه که برخلاف انواع ایرانی و شرقی پوست بسیار نازکی دارد. به طوری که هرکسی به راحتی می تونه با فشار دست اون رو بشکنه و مغزش رو بیرون بیاره. این محصول برخلاف اکثر انواع ایرانی حتی وقتی به صورت تازه و سبز از درخت چیده می شه، طعم شیرین و فوق العاده ای داره و اصلا تلخ نیست.
  2. گردوی فرانکت : این محصول متعلق به کشور فرانسه ست و در واقع بومی این کشور محسوب می شه. درخت این نوع از مغز معمولا برای کشت نیازمند شرایط فوق العاده و ایده ال نیست و در خاک و شرایط اقلیمی خیلی معمولی هم رشد می کنه. البته نکته مهم در مورد این نوع درخت اینه که به خوبی و بسیار زیاد میوه می ده و سریع به بار می شینه. در نتیجه این نوع درخت برای اهداف تجاری یکی از بهترین گزینه ها به حساب میاد. گردوها با نژاد مختلف ممکن است طعم متفاوتی داشته باشد.
  3. گردوی آمریکایی پکان : معمولا درخت این مغزها در مناطق خنک بهتر رشد می کنه اما این نوع گردو که به اون گرمسیری هم گفته می شه، در مناطق نیمه گرمسیر رشد می کنه. شاید فکر کنین که این گرمسیری روی کیفیت و طعم این مغز ممکنه تاثیر منفی بذاره اما باید بدونین که اتفاقا این محصول یکی از مرغوب ترین گردوهای دنیاست. پکان به دلیل حجم بالای اسید اولئیک موجود در اون از ارزش غذایی بسیار بالایی برخورداره و یکی از لذیذترین گردوهای موجود به حساب میاد. ظاهر این محصول کاملا کشیده و بیضی و چین و چروک خیلی کم تری نسبت به انواع دیگر دارد.
  4. گردوی خوشه ای فرانسوی : این محصول برخلاف انواع گردو که معمولا در هر شاخه تا 3 عدد گردو رو جای می دن، تعداد گردو در هر خوشه اون به حدود 5 تا 10 تا می رسه. این محصولات شکلی بیضی مانند دارن و برخلاف انتظاری که از یه خوشه گردو روی یک شاخه می ره، معمولا درشت، پر و سالم هستند.

تشخیص


تشخیص گردوی ایرانی از خارجی

  • گردوهای خارجی معمولا به وسیله شرکت های معتبر وارد کننده خریداری شده و در بازار و بین فروشگاه های بزرگ و کوچک توزیع می شوند. کمیت و کیفیت انواع گردو خارجی با ایرانی تفاوت هایی دارد. شاید مجبور باشید با این همه تنوع برای پیداکردن قیمت مرغوب زمانی را در بازار صرف کنید.
  • همانطور که در بالا مفصل توضیح دادیم گردوهای خارجی در انواع متنوع و مختلفی تولید می شوند. برخی از آن ها در مناطق آمریکایی رشد می کنند. برخی مانند گردوی افغانی از نظر ظاهری تفاوت زیادی با گردوهای خارجی دارند و برخی دیگر نیز مانند گردوی شیلی بسیار شبیه گردوی ایرانی می باشند و راه تشخیص آنها از هم سخت می باشد. به طور کلی چند روش تشخیص گردوی ایرانی از خارجی وجود دارد.
  • به علاوه بر این چند روش برای تشخیص گردوی ایرانی از خارجی وجود دارد. اولین روش تشخیص از روی رنگ و جنس پوست آن است. گردو به طور کلی به دو دسته پوست کاغذی و سوزنی تقسیم می شود. گردوهای خارجی اکثر پوست کاغذی هستند و به راحتی با فشار دست می شکند. در مقابل گردوهای ایرانی در هر دو نوع وجود دارند و گردوی پوست کاغذی ایرانی به نازک گردوی خارجی نیست و کمی سخت تر شکسته می شود.
  • از نظر رنگ پوست نیز معمولا گردوی ایرانی رنگ قهوه ای تیره است و گردوی خارجی به رنگ قهوه ای روشن می باشند. از نظر اندازه نیز گردوهای خارجی به دلیل دستکاری های صورت گرفته معمولا بسیار یکدست و یک شکل هستند در حالی که گردوهای ایرانی کاملا سنتی و در اندازه های مختلفی برداشت می شوند.

انواع مغز گردو

انواع مغز گردو در حالت کلی به دو دسته سفید و تیره تقسیم بندی می شود. نکته مهم این است که اگر خواستید مغز گردو خریداری کنید حتما یک عدد از آن را بچشید چرا که تفاوت زیادی در طعم و مزه گردوی ایرانی و خارجی وجود دارد. گردوی ایرانی چرب تر، خوشمزه تر از انواع گردو خارجی می باشد.

تشخیص مغز گردو خوب

برای تشخیص مغز گردو خوب راه های زیادی وجود دارد. ساده ترین راه خوردن آن است! شما میتوانید به راحتی با خوردن مغز گردو و بررسی تفاوت مزه و طعم و حتی چربی آنها به راحتی گردوی بهتر را تشخیص دهید. همچنین برای تشخیص مغز گردو خوب و برای تست چربی گردو می توانید مغز آن را در دست به راحتی له کنید. اگر روغن و چربی مغز گردو در دست شما قرار گیرد می توانید بر اساس آن مقدار چرب بودن و تازه بودن گردو را تشخیص دهید. گردو های تازه چرب تر و نرم تر هستند. هرچه مغز گردو خشک تر و کمتر چرب باشد یعنی کهنه تر است.

بهترین روش نگهداری گردو و مغز گردو در خانه

گردو مانند سایر خشکبار باید به درستی نگهداری شود. نگهداری نامناسب گردو منجر به حمله حشرات و کپک می شود و کپک آفلاتوکسین تولید می کند. آفلاتوکسین یک سرطان زا قوی است. گردو را باید در جای خشک با رطوبت کم نگهداری کرد. در روش های نگهداری در خانه توصیه می شود گردو را در یک ظرف خشک و در جای تاریک و خنک بگذارید. هنگامی که یک گردو از درخت چیده می شود، اطراف آن پوسته سبز رنگی دارد. این پوست سبز رنگ باید در مدت زمان کوتاهی به صورت دستی یا خودکار از روی گردو جدا شود، در غیر این صورت هسته و مغز گردو به تدریج چروکیده، تیره شده و کیفیت و طعم قبلی خود را از دست می دهد.

نحوه نگهداری گردو با پوست خشک

پس از اطمینان از خشک شدن کامل گردو، آنها را در یک کیسه پلاستیکی یا ظرف در بسته قرار دهید، درب آن را ببندید و در جای خشک و خنک نگهداری کنید. گرما یکی دیگر از دشمنان گردو است. قرار گرفتن طولانی مدت گردو در معرض حرارت و گرما باعث کاهش روغن و کیفیت آن می شود. برای افزایش ماندگاری و حفظ طراوت و شادابی گردو و پوست می توانید در یخچال یا فریزر نگهداری کنید؛ اما حتما یک جای مخصوص برای آن در نظر بگیرید و گرد را به دور از مواد بودار مانند سیر و پیاز و نگهداری کنید زیرا گردو خیلی سریع بوی سایر مواد غذایی را به خود می گیرد و طعم آن تغییر می کند. اگر می خواهید گردوها را در انباری نگهداری کنید، آنها را دور از زمین و دور از دیوار نگه دارید تا از ورود رطوبت یا موجودات مضر به داخل گونی و ظرف گردو جلوگیری شود.


تشخیص


قیمت مغز گردو

قیمت مغز گردو بر اساس قیمت انواع گردو محاسبه می شود. شاید در نگاه اول خرید مغز گردو ساده تر از خرید گردو باشد اما در حقیقت اینطور نیست. مغز گردو ها را می توان با هم ترکیب کرد و با ترکیب مغز های بی کیفیت با مغز های با کیفیت به راحتی بر سر مشتری کلاه گذاشت. در هنگام خرید مغز گردو باید به شدت دقت کنید مخصوصا اگر قرار است به مقدار بالایی خریداری کنید.

در حالت کلی باید به این نکته دقت داشته باشید که قیمت مغز گردو بر اساس قیمت گردو محاسبه می شود. به عنوان مثال یک گردوی با کیفیت داخلی ممکن است که به ازای هر 2 کیلو گرم گردو با پوست چوبی مقدار یک کیلو گرم مغز گردو تحویل مشتری دهد. در نتیه حداقل قیمت مغز گردو باید برابر با 2 کیلو گرم گردوی درجه 1 باشد! البته این نوع قیمت گذاری تماما به انصاف فروشنده بستگی دارد!


خرید


خرید مغز گردو مرغوب

برای خرید مغز گردو مرغوب می توانید به آجیل فروشی های معتبر مراجعه کنید. همچنین برخی از سوپر مارکت ها نیز اقدام به فروش مغز گردو کرده اند. شما میتوانید به راحتی برای خرید مغز گردو مرغوب از فروشگاه های انلاین اقدام نمایید. این فروشگاه با توجه به دامنه گسترده مشتریانی که دارند اقدام به فروش اجناس با کیفیت می کنند. البته متضاد این موضوع نیز ممکن است صادق باشد. در نتیجه در هنگام انتخبا سوپر مارکت آنلاین دقت کنید که از یک فروشگاه معتبر خرید خود را انجام دهید.

خرید آنلاین گردو و مغز گردو

حال که به خوبی با انواع گردو ها آشنا شدید وقت آن که در آجیل و در زمان صبحانه خود از گردوهای خوشمزه استفاده کنید. سوپر مارکت آنلاین بامو مارکت برای شما خرید آنلاین گردو و مغز گردو را آسان کرده است. شما می توانید با مراجعه به صفحه ی هر محصول در سایت یا اپلیکیشن بامو مارکت، مشخصات و قیمت آن را بررسی کرده و عکس محصول را مشاهده نمایید و در صورت تمایل از این محصول خرید آنلاین انجام دهید.

معرفی سوپر مارکت آنلاین بامو مارکت

سوپر مارکت آنلاین بامو مارکت این اطمینان را به شما می دهد که بهترین محصولات و سالم ترین ها را برای شما فراهم آورده است. شما می توانید محصول مورد نظر خود را به آسودگی انتخاب کنید و به سبد خرید خود بیافزایید و بعد از پرداخت آسان محصول خود را در درب منزل و یا محل کار خود دریافت کنید. شما با خرید از بامو مارکت می توانید از تخفیف ها و مزایای خاص استفاده کنید.


نظر کاربران