انواع پنیر پیتزا- معرفی 6 پنیر و انتخاب بهترین پنیر پیتزا

انواع پنیر پیتزا در بازار باعث شده که افراد در هنگام خرید با مشکل مواجه شوند. اگر می خواهید با انواع مختلف پنیرهای پیتزا آشنا شوید تا پایان این مقاله همراه ما باشید.

انواع پنیر پیتزا- معرفی 6 پنیر و انتخاب بهترین پنیر پیتزا

با شناخت انواع پنیر پیتزا درک تفاوت ها و شباهت های آنها، قادر خواهید بود برای هر رسپی متناسب با رژیم غذایی و ذائقه خانواده خود پنیر مناسب را انتخاب نمایید. آشنای با طعم، بافت، میزان کشش و حتی زادگاه پنیر در انتخاب پنیر مناسب می تواند برای شما کمک کننده باشد. در کنار شناخت انواع پنیر پیتزا بهتر است بهترین نوع پنیر پیتزا را نیر بشناسید. برای این کار تا پایان این مقاله همراه ما باشید.

پنیر پیتزا چیست؟

پنیر پیتزا (Pizza cheese)، پنیری است که به منظور داشتن کیفیت بهینه در قهوه ای شدن، آب شدن، کشش و محتوای چربی و رطوبت، فرآوری می شود. این نوع پنیر نسبت به پنیر های معمولی کاربرد بیشتری در آشپزی دارد. این پنیر انواع مختلفی دارد. تفاوت عمده ی آن ها مربوط به بافت پنیر، میزان کشش و مواد تشکیل دهنده ی آن است.


معرفی انواع پنیر پیتزا

مهمترین سوالی که در هنگام خرید انواع پنیر پیتزا به ذهن افراد خطور می کند این است که کدام پنیر مناسب تر است. در واقع شما باید بر اساس شرایط خود و همچنین نوع غذایی که میخواهید طبخ کنید یکی از انواع پنیر پیتزا را انتخاب کنید. در این بین یک نکته مهم وجود دارد که باید حتما به آن توجه کنید!

/


نکته مهم در خصوص پنیر پیتزا

پنیر پیتزا یک محصول کلی است. همانند پنیر خوراکی که مدل های مختلف دارد و هر کدام طعم و مزه خود را دارند پنیر پیتزا نیز به مدل های مختلف تقسیم می شود. در واقع این محصول خود شامل چندین زیر مجموعه است که هر کدام ویژگی های خاص خود را دارند. در نتیجه برای انتخاب بهترین پنیر پیتزا باید به نوع استفاده و ویژگی های هرکدام توجه کنید. در کل چیزی واحد به نام پنیر پیتزا نداریم و خود پنیر پیتزا به مدل های و زیر شاخه های مختلف تقسیم می شود. از انواع این پنیر پیتزاها می توان برای درست کردن ساندویچ، سالاد، پاستا و انواع سس استفاده کرد. در بین انواع پنیر پیتزا، پنیرهای موزارلا گران تر است و چربی بیشتری دارد. همچنین بسیاری طعم این نوع پنیر را نسبت به سایر پنیرها بیشتر می پسندند.


پنیر موزارلا

یکی از انواع پنیر پیتزا، پنیر موزارلا است. پنیر موزارلا عضو اصلی خانواده پنیر های کش دار یا پاستا فیلاتا است که برای اولین بار در کشور ایتالیا تولید شده است. پنیر موزارلا یک نوع پنیر دلمه مانند و نرم است. این نوع پنیر به شکل سنتی با شیر گاو درست می شود. بافت آن بسیار لطیف است و طعمی شبیه به طعم شیر دارد. پنیر موزارلا تازه به دلیل داشتن مقدار کمی از چربی و سدیم، یکی از سالم ترین پنیرها به حساب می آید.

این پنیر منبع خوبی از کلسیم، فسفر، پروتئین، نیاسین، ریبوفلاوین، روی و پتاسیم، انواع ویتامین های A، B۳، B۱۲، B۲ و D است. میزان چربی موجود در آن نیز بین ۱۵ تا ۲۰ درصد است. فرآیند تهیه ی پنیر موزارلا، پاستافیلاتا نامیده می شود. ابتدا شیر را با آب پنیری که حاوی نوعی باکتری به نام ترموفیلیک است مخلوط کرده، سپس مایه پنیر را به آن اضافه می کنند تا دلمه های پنیر شکل بگیرد.

انواع

انواع پنیر موزارلا

در حالت کلی این نوع پنیر بر اساس رطوبت و میزان چربی به دو دسته طبقه بندی می شود.

  • موزارلا با رطوبت بالا و بافت نرم - این نوع زمان نگهداری کوتاهی داشته و مثل پنیرهای تازه سر سفره استفاده می شود.
  • موزارلا با رطوبت پایین و بافت سفت - قابلیت رنده شدن داشته و برای مدت زمان بیشتری می توان از آن استفاده کرد. این نوع به پنیر پیتزا اصلی معروف است.

موارد استفاده از پنیر موزارلا

اگر به پیتزا، لازانیا و ذرت مکزیکی علاقه زیادی دارید، پس حتما باید این نوع پنیر را تهیه کنید. این پنیر حالت کشسانی خوبی دارد و طعم شیر می دهد. البته باید این نکته را به یاد داشته باشید که این نوع پنیر چربی بیشتری نسبت به سایر پنیرها دارد و برای افراد چاق و مبتلا به بیماری فشار خون و افراد مبتلا به بیماری های گوارشی پیشنهاد نمی شود.


پنیر پارمزان

یکی دیگر از انواع پنیر پیتزا، پنیر پارمزان است. پنیر پارمزان یا همان پارمسان به صورت اختصاصی از شیر گاو تهیه می شود. این در حالی است که پنیر موزارلا اصلی و واقعی از شیر گاومیش تهیه می شود. بسیاری از مردم فکر می کنند که طعم این دو یکسان است، اما یکسان نیستند.

تفاوت پنیر پارمزان با موزارلا:

  • پنیر موزارلا از شیر گاومیش تهیه می شود، در حالی که پنیر پارمزان از شیر گاو تهیه می شود.
  • پنیز موزارلا دارای بافتی اسفنجی است که آن را بسیار متفاوت از پنیر پارمزان می کند، پنیر پارمزان یک پنیر سفت و سخت است.
  • پنیر موزارلا بیشتر در پیتزاها به عنوان یک ماده تشکیل دهنده استفاده می شود در حالی که پنیر پارمزان فقط به عنوان رویه استفاده می شود.
  • پنیر پارمزان به راحتی هضم می شود در حالی که پنیر موزارلا به دلیل چربی و پروتئین بیشتر ممکن است کمی دیر هضم باشد.
  • پنیر موزارلا خاصیت کششی دارد که پنیر پارمسان ندارد.

تفاوت

موارد استفاده از پنیر پارمزان

  • پنیر پارمزان به صورت رنده شده و پودر شده و به صورت تکه ای و ورقه ای در بسیاری از غذاهای ایتالیایی به کار برده می شود. طعم خوب این پنیر باعث شده که در غذاهایی همچون پاستا، سس پستو و انواع سالادها و سوپ ها استفاده شود.
  • برش های این پنیر را می توانید روی تخته پنیر به همراه میوه جات شیرین مثل انگور، انجیر، زردآلو، نان های مغزدار و آجیل نظیر گردو سرو کنید.
  • پنیر پارمسان رنده شده برای درست کردن انواع سالاد مثل سالاد سزار، اسپاگتی و پاستا و انواع سوپ کاربرد دارد.
  • از پودر پنیر پارمزان در سس های خوشمزه مثل سس آلفردو، سس سالاد سزار و سس پستو استفاده می شود.

پنیر تاپینگ

تاپینگ نوع دیگری از انواع پنیر پیتزا است که برخلاف موزارلا از چربی حیوانی تهیه نشده است و چربی اشباع شده ندارد. برای تولید این پنیر از مارگارین یا چربی گیاهی استفاده می شود. با توجه به اینکه این روزها بسیاری از افراد به دنبال غذاهای کم کالری و سبک هستند، پنیر تاپینگ می تواند در سبد غذایی آن ها قرار بگیرد.

این نوع پنیر کلسترول و ترانس چربی کمی دارد و مناسب برای گیاه خواران است. ورزشکاران، افرادی که دچار بیماری های گوارشی هستند و یا کسانی که به بیماری قلبی و پرفشاری خون مبتلا هستند، می توانند پنیر تاپینگ را جایگزین پنیرهای پرچرب موزارلا کنند.

کسانی که به تناسب اندام خود اهمیت زیادی می دهند و می خواهند خوش اندام تر باشند، همیشه پنیر پیتزا تاپینگ را انتخاب می کنند. اگر چه طعم آن به خوشمزگی موزارلا نیست، اما یک راه حل برای کسانی ست که نمی توانند چشم شان را از روی غذاهای دلخواهشان بردارند و از سوی دیگر اندام و سلامتی بدن هم برای شان مهم است. همچنین باید به این نکته توجه داشته باشید که پنیر تاپینگ فاقد کلسترول مضر است.


پنیر پروسس

یکی دیگر از انواع پنیر پیتزا که در دنیا محبوبیت زیادی دارد، پنیر پروسس است. این محصول فرآوری شده به روش صنعتی تولید می شود و در تولید آن از یک غذای سوئیسی پیروی شده است. برای تولید آن، چندین نوع پنیر را با یکدیگر ترکیب می کنند. پنیر پیتزای پروسس حاوی مقدار زیادی پروتئین و چربی است. به طوری که 15 درصد آن را چربی و 18 درصد آن را پروتئین تشکیل می دهد.

تفاوت پنیر پروسس با موزارلا در چیست؟

تفاوت این دو پنیر به میزان مواد مغذی و چربی بین آن ها مربوط می شود. پنیرهای موزارلا چرب تر از پنیر پروسس هستند. همچنین برای تولید پنیر پروسس از نمک های امولسیون استفاده می کنند که بافت پنیر را همگن و پروتئین و چربی آن را با یکدیگر مخلوط می کند.

تفاوت

موارد استفاده از پنیر پروسس

از پنیر پروسس می توانید برای انواع غذاها از جمله پیتزا، پاستا، ذرت مکزیکی، لازانیا و استفاده کنید. این محصول را در زمان تولید پاستوریزه می کنند، بنابراین نسبت به پنیر موزارلا دوام و ماندگاری بیشتری دارد. از سوی دیگر میزان رطوبت آن نسبت به پنیر پیتزای موزارلا کمتر است.

نکته مهم:

پنیر پروسس نسبت به پنیر موزارلا ارزان تر می باشد. بیشتر پنیر پیتزای عرضه شده در ایران به این روش تولید می شوند.


پنیر گودا

یکی دیگر از انواع پنیر پیتزا، پنیر گودا است. پنیر گودا که نسبتا سفت و زرد رنگ است، از شهر کوچکی به همین نام در کشور هلند به جهان معرفی شد. این پنیر به دو صورت خام و پخته مصرف می شد. به خاطر درجه ذوب پایین مناسب غذاهایی است که در فر تهیه می شوند.

این پنیر یکی از معروف ترین پنیرهای جهان است که با رایحهٔ ملایم و گردویی و طعم خوشایندش امروزه در سراسر دنیا طرفداران زیادی پیدا کرده است. این پنیر سرشار از کلسیم، پروتئین، فسفر و انواع ویتامین ها است که ارزش غذایی آن معادل ۱۲ ۱۴ کیلوگرم شیر تازهٔ گاو است در ایران ممکن است پنیر گودا را از شیر بز درست کنندگودای تهیه شده از شیر بز از جهاتی با ذائقه ایرانی سازگار تر است. به عنوان مثال، این پنیر برای افراد دچار کم خونی ناشی از فقر آهن یا کسانی که با کلسترول بالا دست به گریبانند مناسب است. پنیر گودا با شیر بز، حاوی میزان قابل توجهی روی یا همان زینک و سلنیوم است، ریز مغذی هایی که در جلوگیری از بیماری های آسیب رسان به مغز مثل آلزایمر مفید هستند.

موارد

موارد استفاده از پنیر گودا

  • این پنیر به صورت خام یا پخته در پیتزا، لازانیا، سالاد، چیزبرگر، صبحانه، سوپ، سس و شیرینی استفاده می شود. با این حال استفاد از پنیر گودا در پیتزا به نسبت موزارلا و پروسس کمتر است. دلیل این امر کشسانی پایین تر این پنیر نسبت به موزارلا و یا پروسس است.
  • پنیر گودا در ایران به صورت ورقه ای در بازار یافت می شود. بیشترین استفاده از این پنیر در تهیه ساندویچ ها و همبرگر ها است. اگر می خواهید همبرگر لذیذی داشته باشید حتما از پنیر گودا استفاده کنید. در جایگاه دوم بیشترین استفاده از این پنیر می توان به لازانیا اشاره کرد. جایگاه سوم در اختیار سیب زمینی های سرخ کرده همراه با پنیر است.

نکته مهم:

ترکیب پنیر موزارلا با پنیر گودا باعث می شود که یکی از لذیذترین و خوش طعم ترین پنیرها را در اختیار داشته باشید!


پنیر چدار

یکی دیگر از انواع پنیر پیتزا، پنیر چدار است. چدار که در کشور ما طرفداران زیادی دارد، اصالتی بریتانیایی دارد. از شیر گاو تهیه شده و سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی مفید است. به نسبت سایر فراورده های پنیری میزان نمک و چربی بالایی دارد. از پنیر چدار در تهیه انواع پاستا، سیب زمینی با سس پنیر، سوپ، سالاد، انواع تارت ها و غذاهای برنجی بهره برد.

پنیرهای چداری که امروزه تولید می شوند، با پنیرهای چدار قدیمی بسیار تفاوت دارند. همچون دیگر گونه های پنیر برای بهتر کردن رنگ این پنیر از رنگ های گیاهی استفاده می شود. رنگ این پنیر را از آناتو که عصارهٔ گونه ای گیاه گرمسیری است می گیرند و این ماده، رنگ نارنجی مانندی را به پنیر چدار می دهد.

پنیر چداری که امروزه در فروشگاه ها به فروش می رسد، زرد مایل به نارنجی است؛ اما شاید برایتان عجیب باشد که این پنیر در حالت طبیعی مثل همه پنیرهای طبیعی دیگر سفید یا زرد کم رنگ است. رنگ خاص این گونه پنیر باعث می شود که اگر در جایی نام پنیر را هم رویش ننوشته باشند، افراد تنها با دیدن رنگ پنیر، گونه آن را تشخیص دهند. در کشور آمریکا، به برخی گونه های پنیر چدار، رنگی اضافه نمی کنند و تحت نام پنیر چدار سفید یا پنیر ورمونت به فروش می رسانند.

ارزش

ارزش غذایی پنیر چدار

آنچه باعث محبوبیت پنیر چدار شده، تنها طعم و بوی آن نیست. بلکه خواص آن برای سلامتی موجب شده که توجه بسیاری به آن جلب شود. این پنیر سرشار از ویتامین K است و برای سلامتی اندام های مختلف از جمله کلیه ها و استخوان ها اهمیت بسیاری دارد.

موارد استفاده پنیر چدار

  • پنیر چدار یکی از پرکاربردترین پلیمرها در تهیه فست فود هاست. شما می توانید در تهیه انواع ساندویچ گرم و سرد از آن استفاده کنید. علاقه به پنیر چدار باعث شده است که طرفداران این پنیر، هنگام صبحانه نیز پنیر چدار مصرف کنند. علاوه بر این، استفاده از پنیر چدار در سوپ و سالاد هم می تواند پیش غذای خوشمزه ای برای مهمانی ها رقم بزند.
  • پاستا را نباید نادیده گرفت. بسیاری از رستوران ها برای مشتریان خود پاستاهایی سرو می کنند که پنیر چدار در دستور تهیه آنها قرار دارد. در ضمن، بسیاری در مهمانی های خود پنیر چدار را همراه با سیب، گلابی و انگور، کراکرهای سبوس دار، پیتزا، سالامی و بیف سرو می کنند.
  • کاربرد پنیر چدار در پیتزا نسبت به سایر پنیرها بسیار کمتر است. پنیر چدار خاصیت کشسانی کمتری دارد. از این پنیر می توان در املت نیز استفاده کرد. از این پنیر برای موارد سوخاری بیشتر استفاده می شود. پنیر چدار در ایران به صورت ورقه ای یا به صورت قالب های مثلثی شکل به فروش می رسد.

نکته مهم: پنیر فیلا فیلا یا پنیر پیتزای انگلیسی وجود خارجی ندارد!

شاید منظور از فیلا فیلا همان پنیر پروسس فرآوری شده باشد. در کل می توان گفت که در دنیا این نوع پنیر وجود خارجی ندارد و در هنگام خرید آن باید به شرکت تولید کننده آن توجه کنید تا پنیر غیر بهداشتی خریداری نکنید! در ضمن به این نکته توجه کنید که کشسانی ترین پنیر موزارلا است در حالیکه در تبلیغات این پنیر ذکر شده است که به فیلا فیلا به معنای کشسانی است در صورتی که اصلا همچین معنی در زبان های دنیا وجود ندارد!


بهترین پنیر پیتزا برای استفاده

حال که با انواع پنیر پیتزا آشنا شدید باید به این نکته توجه کنید که این پنیر ها به 2 صورت فست فود و خانگی در بازار به فروش می رسند. در واقع در حالت کلی دو نوع پنیر پیتزا برای مصرف وجود دارد!

  1. یک نوع مخصوص مصرف خانگی که تاریخ مصرف آن یکسال است.
  2. نوع دیگر مخصوص فست فودها و رستوران ها تولید می شود که به پنیر پیتزای تازه معروف است. پنیر پیتزای تازه را بیش از ۱۵ روز نمی توان نگهداری کرد.

دلیل اصلی کشش بیشتر پنیر پیتزای سرو شده در فست فودها همین نکته است که فست فود ها از پنیر پیتزای تازه در طبخ پیتزا استفاده می کنند.

با این حال بهترین پنیر پیتزا موزارلا است که با شیر گاومیش تهیه شده است. پنیر موزارلا دارای بافت بسیار نرم، قابلیت کشسانی و خاصیت کشسانی پنیر بالایی است. همین موارد باعث شده که این پنیر را در صدر لیست بهترین پنیر پیتزا قرار دهند.

بهترین

نکته مهم

شما می توانید پنیر های پیتزا را به صورت متناسب با هم ترکیب کنید و بهترین ترکیب برای استفاده در پیتزا به عنوان بهترین پنیر پیتزا ترکیب موزارلا و گودا است.

نکته مهم در خصوص کش آمدن پنیر پیتزا:

یکی از نکاتی که در افزایش کشش پذیری پنیر پیتزا موثر است؛ مقدار دمایی است که در زمان طبخ می بیند. دمای پنیر نباید آنقدر بالا باشد که پنیر بافت خود را از دست دهد و نباید آنقدر کم باشد که مراحل پخت کامل نشود. اگر می خواهید پیتزای خوبی به خوبی کشدار شود باید به هر پیتزا حدود 100 الی 180 گرم پنیر پیتزا به صورت رنده شده اضافه کنید. برای بهتر شدن طعم و کشسانی بهتر این مقدار به صورت 70 درصد پنیر پیتزا موزارلا و 30 درصد پنیر پیتزا گودا باشد تا هم طعم عالی رو به دست بیارید هم پیتزای شما به خوبی کش بیاد!


خرید پنیر پیتزا آنلاین

انواع مختلفی از پنیر پیتزا در بازار موجود است که همه آن ها با استفاده از شیر تازه گاو تهیه می شوند؛ اما روش تولید آن ها با یکدیگر تفاوت دارد که همین عامل باعث تفاوت مواد مغذی، طعم و رنگ انواع پنیر پیتزا می شود. افرادی که به سلامت بدن خود اهمیت زیادی می دهند و می خواهند لاغر بمانند، پنیر تاپینگ با منشا روغن گیاهی را تهیه می کنند. پنیر پروسس هم نوع دیگری از پنیر است که مدت ماندگاری بیشتری نسبت به موزارلا دارد. با همه این اوصاف، پنیرهای موزارلا همیشه گران ترین نوع پنیر پیتزا در بازار بوده است.

در بازار ایران برای انتخاب و خرید پنیر پیتزا آنلاین برند های مختلفی وجود دارند. برند هایی مانند پنیر پیتزای مطهر، پنیر پیتزای رامک - پنیر پیتزای ۹۵۹۵ - پنیر پیتزای میهن - پنیر پیتزای شیرآوران و دیگر برندها هستند که شما می توانید آنها را تهیه کنید.

در هنگام خرید پنیر پیتزا آنلاین باید به نام برند و همچنین نوع پنیر دقت کنید. برخی از تولید کننده ها نام های موزارلا یا پروسس را با اندازه های کوچکتر می نویسند که باید در هنگام خرید به آنها دقت کنید.

نکته مهم خرید پنیر پیتزای کیلویی و فله ای:

در هنگام خرید پنیر پیتزای کیلویی و فله ای باید به این نکته دقت کنید که از چه برندی هستند و تاریخ انقضای آنها روی چه تاریخی است. اگر از نوع تاپینگ باشند باید به این نکته دقت کنید که تنها 15 روز زمان برای مصرف دارید! در حالت کلی بهتر است که به سراغ پنیر پیتزاهای بسته بروید و از خرید پنیر های کیلویی و فله ای خود داری کنید مگر اینکه از فروشگاه معتبری خریداری کنید.


معرفی سوپر مارکت آنلاین اراک

شما می توانید برای خرید انواع پنیر پیتزا مرغوب از سوپر مارکت ها اقدام کنید. با این حال خرید از سوپر مارکت ها ممکن است زمان بر باشد. شما میتوانید به راحتی و با استفاده از اپلیکیشن و سایت بامومارکت به عنوان بهترین سوپر مارکت آنلاین اراک اقدام به خرید پنیر پیتزا مد نظر خود نمایید. نکته قابل توجه این است که محصولات ارائه شده در بامو مارکت در بهترین کیفیت و بهترین قیمت بوده و شما میتواند به راحتی از خانه خود این مواد غذایی را سفارش داده و توسط پیک مخصوص درب منزل یا محل کار و یا حتی خوابگاه دانشجویی خود دریافت کنید.

بامو مارکت بهترین سوپر مارکت اراک

بامو مارکت به عنوان بهترین سوپر مارکت آنلاین اراک شناخته می شود. این مجموعه به خوبی توانسته در شهر اراک خدمات خود را به صورت دیجیتالی ارائه دهد. همین امر هم باعث شده که مشتریان و کاربران زیادی از این فروشگاه خرید و استفاده نمایند. ارائه طرح های تشویقی برای جلب رضایت مشتریان باعث شده است که این مجموعه به عنوان بهترین سوپر مارکت اراک معرفی شود. با این حال این مجموعه برای کسب و کارهای اینترنتی که در اول راه هستند نیز راه کار هایی را به صورت مقالات ارائه داده است. شما می توانید به راحتی با مراجعه به بخش وبلاگ این مجموعه راهکار های مختلف ارائه شده را مطالعه کنید تا بتوانید کسب و کار خود را در کوتاه ترین زمان ممکن و با بالاترین کیفیت راه اندازی کنید.


نظر کاربران